Szentendrei kerámiaművész: „Pozitív energia, amit kapok, megszépíti a napjaimat”

2024. október 01.

„Porcelánnal dolgozni nagyon megtisztelő, mert előkelősége, tulajdonságai és igényei kiemelik a többi kerámiatermék közül. Az egyik legalkalmasabb anyag egy mai, modern, fenntartható és gyönyörűséges használati tárgy készítésére” – mondta el Szente Krisztina. A többszörösen díjazott kerámiaművész műhelyére és kiállítóhelyére a Gőzhajó utcában bukkanhatunk. „Az, hogy napi kapcsolatban vagyok az általam alkotott tárgyak vásárlóival, nagyon sokat hozzáad az alkotási folyamathoz. A rengeteg dicséret, kedves szó és pozitív energia, amit kapok, megszépíti a napjaimat, erőt és kitartást ad a munkához” – fogalmazott.

 

Mikor kezdtél el kerámiával foglalkozni, miként és mikor jelent meg ez az életedben?

A családunkban nem volt keramikus. Én a középiskolában figyeltem fel először a régi kerámiatárgyak szépségére, és aztán sok időt töltöttem különböző múzeumokban, szerettem a kerámiák közelében lenni.

Agyagot még nem is fogtam a kezemben, amikor elhatároztam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Ezért a középiskola elvégzése után népi kerámia készítést tanultam a Petrás Anna által létrehozott népi mesterségek iskolájában.

 

Egyedi, művészi, egyúttal a mindennapokban használható kerámiákat készítesz. Mi inspirál ezeknél a munkáknál?

Mivel fazekasként a funkcionális kerámia készítését tanultam, az elejétől fogva erre koncentrálok. Ugyanakkor egyre jobban motivál a tárgyak egyszerű szépsége, munka közben pedig a természetes alapanyagok inspirálnak engem. Szeretek kipróbálni mindenféle agyagokat, porcelánt és amihez csak hozzáférek, a mázaimat is magam készítem. Legújabb kollekcióimban az általam használt anyagok egyénisége, külső és belső tulajdonságai mutatkoznak meg.

 

Egyszerre találhatóak meg munkáidban a hagyományos, tradíciónális motívumok és a modern letisztult ízlésvilág. Minek köszönhetőek ezek a váltások?

Több mint 20 évig készítettem hagyományos stílusú használati kerámiákat, kedvenceim a dunántúli sütőedények. Saját tervezésű kalácssütőim külföldön és itthon is többszörösen díjazott, a Népi Iparművészeti Tanácsadó Testület által zsűrizett alkotások. 2011-ben megkaptam értük a Népi Iparművész címet. Nagyon szeretem ezeket a kerámiákat, minden évben készítek néhányat. 2016-ban lehetőségem volt részt venni egy nemzetközi kiállításon Dél-Koreában. Itt ismerkedtem meg a magas-tüzű égetéssel, ami nagyon sok új utat és új anyaghasználatot nyitott meg számomra. Ennek a technológiának köszönhetően egyre több modern porcelán szettet készítek az utóbbi években. Porcelánnal dolgozni nagyon megtisztelő, mert előkelősége, tulajdonságai és igényei kiemelik a többi kerámiatermék közül. Az egyik legalkalmasabb anyag egy mai, modern, fenntartható és gyönyörűséges használati tárgy készítésére.

A porcelán táljaimban a kalácssütőknél elsajátított organikus vonalvezetést viszem tovább, az anyag természetéhez és tulajdonságaihoz igazodva.

Milyen forma- és ízlésvilág jellemzi mostani munkáidat, és mi inspirál ezekre?

2017 óta minden évben vendégtanárként több hónapot töltök Kínában, különböző tartományokban, városokban. Eddig összesen tizenkét alkalommal jártam 16 városban, három művészeti egyetemen tanítok, illetve kiváló kínai keramikus művészek meghívására eddig két alkalommal, egy-egy hónapos alkotó programon vettem részt, valamint véleményemet elmondhattam, tapasztalataimat megoszthattam több, kerámia központú konferencián. Kínában alkotott munkáim kínai magán és közgyűjteményekbe kerültek.

Utazásaim során itt találkoztam először kézműves műhelyben előállított, kézzel korongozott, magas minőségű porcelánnal. A kínai emberek kapcsolata a kerámiával olyan különleges dolog, amelyhez hasonlót még sehol máshol nem tapasztaltam. A műhelyek és művészeti stúdiók sokasága, a kiállítások és kiállított tárgyak minősége ámulatba ejti a nyugati embert. Minden alkalommal olyan vizuális élményt okoz, ami hosszú ideig akaratlanul is meghatározza egy alkotó ember látásmódját. Ezeknek a tapasztalatoknak a hatására kezdtem el kialakítani a saját stílusomat a porcelánnal. Hogy a funkcionalitás, a forma és az anyag ötvözésében jó irányba haladok, azt megerősítette a 2022-ben a Dehua Cup Porcelán Design Pályázaton 30 ország 4000 indulója közül elnyert Arany Díj.

 

Saját bemutatóteremben, műhelyedben is megtekinthetik a vásárlók a munkáidat. Mit jelent számodra, hogy találkozhatsz a vevőiddel, és mit jelent az, hogy mindez Szentendrén található?

Az iskoláim elvégzése után rögtön a saját műhelyemben kezdtem dolgozni, majd egy nyitott műhelyt alakítottam ki Dabason, ahol 20 évig dolgoztam. Ezt a koncepciót 8 éve itt Szentendrén tökéletesítettem tovább. Együtt van a műhelyem és a bemutatótermem, mindkettő mindig látogatható. A látogatók, akik bejönnek hozzám a kész alkotások mellett ráláthatnak a különböző munkafolyamatokra és egy kicsit az életemre is. Érdeklődhetnek, tanulhatnak, leülhetnek, megihatnak egy csésze teát. Jelenleg a kínai teanagyköveti tanulmányaimat végzem, igyekszem a teaszertartás élményét autentikus módon megosztani az érdeklődőkkel. Az, hogy napi kapcsolatban vagyok az általam alkotott tárgyak vásárlóival, nagyon sokat hozzáad az alkotási folyamathoz. A rengeteg dicséret, kedves szó és pozitív energia, amit kapok, megszépíti a napjaimat, erőt és kitartást ad a munkához. A dicséret mellett hasznos tanácsokat és ötleteket, visszajelzéseket is adnak a használhatósággal kapcsolatban. Hogy mindez Szentendrén történik, az kész csoda. Egyrészről a város hangulata, amiből minden reggel töltekezem, a kis Gőzhajó utcai ház a Belgrád-székesegyház árnyékában, ahol immár 8 éve dolgozom, és a sok érdekes ember, akivel itt találkozom, nap mint nap új élményekkel és energiákkal gazdagít.

 

Kiállítottál már a Dumtsa Kézműves Kirakodón is. Mi a véleményed róla?

A Dumtsa Kirakodó immár elengedhetetlenül hozzátartozik a város képéhez. Nagyon fontosnak tartom, hogy az állandóan nyitva tartó kereskedők mellett a helyi alkotók is időről időre megmutatkozhatnak itt és így a vendégek pedig különbséget tehetnek a tömegárú és a kézzel készült művészeti tárgyak között. Sajnos nem minden helyi alkotónak van lehetősége hozzám hasonló módon helyben bemutatni tevékenységét, pedig Szentendre művészvárosi hangulatát alapvetően a helyi alkotóművészek adják, akiknek az alkotás az élete. A művészvárosi karakter, Szentendre különleges, egyedülálló hangulata értelemszerűen nélkülük, az áldozatvállalásaik nélkül nem tartható fenn.

 

Hogy látod, mi a vásárlóid kedvence, és mi a te kedvenced a termékeid közül?

A kemence nyitás még 30 év után is az egyik legizgalmasabb, legboldogabb pillanat egy keramikus életében. Mivel én kicsi kemencéket használok, nekem ez többször is megadatik egy héten. Mindig az a kedvencem, ami éppen sikeresen kikerül a napi kemencéből. Nagyon sokféle tárgyat készítek és előbb-utóbb mindegyikért eljön valaki, akinek egy darabig ő lesz majd a kedvence. A helyi múzeum kiállításain látni időnként nagyon régi kerámiákat, nem csak a XVIII.-XIX. századból, hanem akár a honfoglalás korából, vagy annál régebbről is.

Egy kerámia tárgy, ha megbecsülik, akár több ezer évig is megmarad. Szépségét, alkotóinak és tulajdonosainak történetét, életét a jövő generációinak sora ismerheti meg, és reményeim szerint mindig lesz köztük olyan, akinek az adott tárgy személyes kedvence lesz.