
Publikus magánügyek
2019-03-29 - 2019-07-12

Publikus magánügyek
A 90-es évek művészete magyarországi magángyűjteményekben
A szentendrei MűvészetMalom tavaszi kiállítása harminc magyarországi magángyűjteménybe nyújt betekintést. A tárlaton látható művek a rendszerváltás utáni színes, bátor hangú, „felforgató” évtizedben jöttek létre. A kétszáznál is több alkotás egymással vitába szálló gyűjtési gyakorlatokat jelez, melyekből kirajzolódik, hogy a művészetet nem pusztán stílusok és iskolák határozzák meg, hanem individuális megközelítések is. Ez utóbbiak lényeges eleme a személyesség, a bevonódás, a befogadási procedúra. Élet és művészet itt szándékosan összeér; a művek jelentős részét befolyásolja a művészet különböző szerepeiről folytatott diskurzus.
A korszak fiatal művészei, a mai középgeneráció alkotói a képzőművészet elmúlt korszakainak kritikáját, a továbbélő műfajok érvényességének felülvizsgálatát, társadalmi szintű kommunikáció kezdeményezését tekintették fő feladatuknak. A ’90-es évek a kortárs képzőművészetben elhozta a műfajok átjárhatóságát, a műfaji határok elmosódását: a klasszikus műfajokat is a médiumtudatosság hatja át. Fontos szerepet kaptak az installációk, a különböző objektek, a popkultúra elemei, a sokszorosítási eljárások (fénymásolatok, digitális nyomatok) és a digitális képalkotó eszközök. Emellett az identitások tudatosítása, valamint a művész által választott médium üzenethordozó funkciója és a folyamatos (ön)reflexió került előtérbe.
A tárlat három tematikus részből áll. Az első egységben olyan médiumtudatos alkotások találhatók, amelyeket egy adott médium önreflektív használata határoz meg, kitágítva ezzel az egyes médiumok korábbi definícióját, összemosva a műfaji kategóriákat. A második egység alkotásai a művész és a művészet új szerepeit és új témáit jeleníti meg – a nemi szerepekről és a társadalmi nemekről szóló diskurzuson át egészen a közösség és az individuum szembenállásáig vagy a magaskultúra és a popkultúra párbeszédéig. A harmadik egység a továbbélő neoavantgárd és a posztmodern kapcsolatát mutatja be, különös tekintetettel arra, hogy a gyűjtői preferenciákat olyan jelentősen befolyásolta a korábbi – a ’60-as, ’70-es – évek művészete, hogy annak gyűjtése ebben az időszakban meghatározza a kortárs műgyűjtés irányát is.
A kiállítás a ’90-es évekbeli magyar képzőművészet magángyűjteményi reprezentációjának eddigi legnagyobb ívű áttekintése.
Kiállított művészek
Ádám Zoltán, Asszonyi Tamás, Bachman Gábor, Bada Dada Tibor, Bak Imre, Bakos Gábor, Bányász Éva, Barabás Márton, Baranyay András, Birkás Ákos, Bohus Zoltán, Borgó Csaba, Böröcz András, Braun András, Bukta Imre, Bullás József, Czakó Margit, Csáky Marianne, Csontó Lajos, Csorba Simon, Csörgő Attila, Deim Pál, efZámbó István, El-Hassan Róza, El Kazovszkij, Előd Ágnes, Eperjesi Ágnes, Erdélyi Gábor, Fajó János, Farkas Gábor, Fehér László, Fejér Ernő, Fekete Balázs, feLugossy László, Ferenczi Róbert, Földi Péter, Franyó Aatóth, Fuchs Tamás, Gaál József, Galambos Tamás, Gerber Pál, Gerhes Gábor, Graur Teodor, Gyémánt László, Gyenis Tibor, Haffner László, Hajdú Kinga, Halász Károly, Halász Péter Tamás, Harasztÿ István, Hencze Tamás, Hetey Katalin, iski Kocsis Tibor, Jokesz Antal, Joláthy Attila, Jovián György, Káldi Katalin, Károlyi Zsigmond, Kelemen Károly, Kerekes Gábor, Kicsiny Balázs, Kis Varsó (Gálik András, Havas Bálint), Kismányoki Károly, Kocsis Imre, Komoróczky Tamás, Koncz András, Konok Tamás, Korodi János, Koronczi Endre, Kósa János, Kótai Tamás, Kovách Gergő, Körösényi Tamás, Köves Éva, Milorad Krstić, Kupcsik Adrián, Lantos Ferenc, Lovas Ilona, Marafkó Bence, Maurer Dóra, Méhes Lóránt, Mészöly Suzanne, Mulasics László, Nádler István, Nagy Csaba, Nagy Gábor György, Nagy Kriszta x-T, Nemes Csaba, Németh Hajnal, Ottó László, Ősi László, Ötvös Zoltán, Pacsika Rudolf, Pinczehelyi Sándor, Marilena Preda-Sânc, Prutkay Péter, Rácmolnár Sándor, Ravasz András, Révész László László, Rónai Péter, Roskó Gábor, Saxon Szász János, Sinkovics Ede, St. Auby Tamás, Sugár János, Šwierkiewicz Róbert, Szabó Tamás, Szacsvay Pál, Szarka Péter, Szász Lilla, Szentirmai Zoltán, Szépfalvi Ágnes, Szigeti András, Szíj Kamilla, Szikora Tamás, Szilágyi Lenke, Szili István, Szirtes János, Szotyory László, Szűcs Attila, Tamási Claudia, Tóth György, Trombitás Tamás, Uglár Csaba, Újházi Péter, Ujj Zsuzsi, Andrej Vagin, Várady Róbert, Varga Ferenc, Wächter Dénes, Wahorn András, Weber Imre, Wolsky András, Záborszky Gábor, Zsakó István, Zsemlye Ildikó
Együttműködő gyűjtők és gyűjtemények
AX Invest Zrt., Barabás Lajos, Barta Péter, Bodnár Zoltán, Feuer András, Gönczy Sándor, Hradszki László, Hunya Gábor, Inda Galéria, Irokéz Gyűjtemény, Janikovszky János, Karvalits–Szelényi gyűjtemény, Kacsuk Péter, Kozák Gábor, Ludman–Gyuricskó gyűjtemény, Victor L. Menshikoff, MissionArt gyűjtemény (Jurecskó László, Kishonthy Zsolt), Rátfai Attila, Rechnitzer János, Rónaszéki László, Somlói Zsolt és Spengler Katalin gyűjteménye, Szluka Balázs, Szölke László, Szűcs Gyűjtemény, Szűcs Tamás, Till Attila, Tóth Árpád, Újlak Gyűjtemény, Vértes Gábor, Zimányi László és Felesége
2019. 03. 29 – 05. 12.
Helyszín:
MűvészetMalom
Kurátor:
MULADI Brigitta, SCHNELLER János